Arkiver

Nyheder

Interview med Small World Interactive – Tom Andersen

Hvem har ikke læst en bog og fantaseret om, at personerne blev levende og talte til en?  Nu har den nyeste 3D-teknologi inden for smartphones gjort drømmen virkelig.  Augmented Reality, der spås til at blive det næste dimension inden for apps, er i disse år på vej frem med fuld kraft, og én af de førende udviklere på området herhjemme er startup’en Small World Interactive. De har stor succes med bl.a. at udvikle produkter til virksomheder, der gerne vil booste deres markedsføring ved at lade en figur springe ud af emballagen og fortælle historier.

 

     
Denne artikel er en del af vores content-partner program og er bragt til verden i samarbejde med Microsoft Bizspark. Programmet der kan hjælpe din startup og er et tre årigt forløb, der giver adgang til Microsoft produkter, netværk og meget mere, se mere på Bizsparks hjemmeside

Idéen til Small World Interactive begyndte tilbage i 2005, hvor CEO Tom Andersen afleverede sit speciale om interaktive læringsspil. Da han efterfølgende fik det udgivet var han ikke sen til at hoppe ud som selvstændig.

Ud over Tom Andersen har Small World Interactive tre medejere, der alle kommer fra forskellige baggrunde. Den ene er skuespiller og direktør for Egmont Martin Miehe-Renard, der har været kendt i mediebranchen i mange år. Derudover er det Claus Rosenstald, som er lektor på AAU i interaktive digitale medier samt Adam Ruben, som har udgivet spil globalt.

Augmented Reality er den næste digitale bølge
Kort sagt udvikler og sælger Small World Interactive ”Augmented Reality”, som er en ny teknologi, hvor man med sin smartphone kan scanne for eksempel et billede, der så bliver vist i 3D.

Det kunne for eksempel være på et stykke emballage, hvor en figur i 3D hopper ud og stiller et konkurrencespørgsmål eller fortæller en vittighed, som man så kan reagere på gennem de sociale medier.

”Man kan også kalde det kreativ, viral markedsføring, fordi man får mere end blot en 3D-præsentation ved, at kunden får et spil eller en historie med”, forklarer Tom Andersen, der spår Augmented Reality til at være den næste store digitale dimension efter app’en.

Til at udvikle deres produkter bruger Small World Interactive en eksisterende teknolog på området.

”Vores job er først og fremmest at bruge teknologien kreativt og få det til at se fedt ud”, siger Tom Andersen.

Ud over kreativ markedsføring, så kan teknologien også bruges som læringsplatform. For eksempel har Small World Interactive lavet flere spil til Jyske Bank, hvor de ansatte kunne lære om stresshåndtering og kundeservice, og i julen udgav de bogen ”Agent 00nisse”, hvor man kunne få en nisse til at stå på bogen og fortælle historier ved at scanne siden.

Danidas B2B-program giver nye fordele og spændende udfordringer
Alle Small Worlds Interactive’s produkter bliver fremstillet i Egypten, hvor de indgår i Danidas B2B-program. Det går ud på, at man i stedet for penge støtter udviklingslande med viden i form af at lade lokale firmaer indgå samarbejde med et dansk firma.

”Vi valgte at gå med i Danida-programmet af flere årsager. For det første er der ikke ret mange konkurrenter i området, så vi har fået mange kunder lokalt. For det andet kan vi tiltrække dygtige, veluddannede folk og så ligger Egypten i en overskuelig afstand fra Danmark”, fortæller Tom Andersen.

Selvom han har været rigtig glad for samarbejdet, har det dog ikke været uden udfordringer at skulle arbejde i en helt anden kultur.

”I Egypten har man et begrebet, der hedder ”Inshallah”, der betyder ”om Gud vil”, og det virker til, at hele deres kultur tager udgangspunkt i dette begreb. Det betyder, at den måde vi danskere kører en virksomhed på med meget struktur, er helt anderledes dernede, hvor de tager tingene, som det kommer. Det kan være meget frustrerende, fordi tingene på en måde, som ikke er så effektiv, men det er også sjovt at prøve”, fortæller Tom Andersen

Ved at være med i Danida-projektet har Small World Interactive fået støtte fra Danidamidlerne og EU’s medieprogram. Derudover har de fået støtte fra DFI’s spilstøtteordning.

God fremtid i sigte
Fremtiden ser umiddelbart rigtig god ud for Small World Interactive, men de regner ikke med, at det bliver let.

”Vi er stadig under Danida, og når de slipper os skal vi ud og klare os på markedsvilkår, men indtil nu er det lykkedes os at få gode aftaler med store kunder som for eksempel AUDI og Egmont”, siger Tom Andersen.

I fremtiden håber han også, at de kan bruge Bizspark til at markedsføre sig igennem. Indtil nu har de benyttet sig af den gratis adgang til software fra Microsoft, som ellers er en stor udgift i opstartsfasen af en startup.

Godt råd: sats alt eller intet
Som alle garvede iværksættere har Tom Andersen et godt råd til nye startups.

”Mit bedste råd er, at hvis man virkelig tror på sin idé og er villig til at arbejde for det, så skal man kaste sig ud i det. Og så skal man vide, at man ikke kan planlægge ret meget. Derfor vil jeg faktisk anbefale, at man som ny iværksætter satser alt eller intet.”

Trendsonline takker Small World Interactive for dette interview, og vi ønsker dem held og lykke med deres egyptiske samarbejdspartnere. Det bliver interessant at følge udviklingen inden for Augmented Reality, som uden tvivl bliver det næste store inden for viral markedsføring og læringsspil.

     
Denne artikel er en del af vores content-partner program og er bragt til verden i samarbejde med Microsoft Bizspark. Programmet der kan hjælpe din startup og er et tre årigt forløb, der giver adgang til Microsoft produkter, netværk og meget mere, se mere på Bizsparks hjemmeside

Skriv et svar